Skip to content
October 4, 2010 / Hara Akrioti

Πολιτική VS Image making

O δημοσιογράφος και φίλος Κωνσταντίνος Νικολόπουλος γράφει στο “My PRecious” για  την πολιτική σε συνδυασμό με στρατηγικές επικοινωνίας που χρησιμοποιούν κατά καιρούς κόμματα και πολιτικοί. Μέσα στο άρθρο του εξηγεί την δύναμη των τεχνικών  που χρησιμοποιούν προκειμένου να επηρεάσουν το κοινό τους.


Μια σειρά πολιτικών και τεχνολογικών εξελίξεων έχει επηρεάσει το περιεχόμενο και τη μορφή της πολιτικής διαδικασίας διεθνώς. Ο περιορισμός των ιδεολογικών διαφορών ανάμεσα στα κόμματα εξουσίας, η παρακμή των πολιτικών σχηματισμών καθώς και ραγδαία ανάπτυξη των ΜΜΕ – έχουν αλλάξει το πολιτικό τοπίο. Ειδικότερα, η κατάρρευση των ιδεολογιών έχει αυξήσει τον αριθμό των ψηφοφόρων του μεσαίου χώρου που μετακινούνται σε κάθε εκλογική αναμέτρηση από το ένα κόμμα στο άλλο καθώς δεν έχουν ιδεολογικές και παραταξιακές δεσμεύσεις. Η αποδυνάμωση των κομματικών σχηματισμών έχει μετακινήσει την προσοχή των πολιτών από τα κόμματα στα πρόσωπα των υποψηφίων ως βασικό κριτήριο επιλογής. Η ανάπτυξη των ΜΜΕ, και συγκεκριμένα των ηλεκτρονικών, με την έμφαση που δίνουν στην εικόνα και την επιρροή που ασκούν στους αναποφάσιστους ψηφοφόρους αναδεικνύονται σε αποφασιστικό παράγοντα για την έκβαση μιας εκλογικής αναμέτρησης.

Μοιραία προκύπτει το ερώτημα με ποιο τρόπο προσαρμόστηκαν οι πολιτικοί στη νέα εποχή;

Πλήθος μελετητών έχει επισημάνει την τάση των πολιτικών να ακολουθούν τεχνικές πολιτικής επικοινωνίας, πολιτικού marketing και Δημοσίων Σχέσεων. Πιο συγκεκριμένα, οι πολιτικοί συνεργάστηκαν και συνεργάζονται με δημοσκόπους, προκειμένου να διερευνήσουν τις προτιμήσεις των αναποφάσιστων ψηφοφόρων, με επικοινωνιολόγους για τη χάραξη στρατηγικής και διαμόρφωσης απλών και πειστικών μηνυμάτων, με image makers για την καλύτερη παρουσία των πολιτικών στην τηλεόραση και με διαφημιστές για τη μετάδοση και διάδοση των μηνυμάτων μέσα από διαφημιστικά σποτ.

Την ίδια στιγμή έχει υποστηριχθεί ότι η πολιτική προσαρμόζεται παθητικά στις επιταγές των δημοσκοπήσεων, που σημαίνει ότι τα κόμματα δεν εκφράζουν συγκεκριμένες ιδέες αλλά υποστηρίζουν προγράμματα και πολιτικές με μοναδικό κριτήριο την απήχησή τους στους ψηφοφόρους.

Η κριτική, παρότι έχει μια βάση, είναι υπερβολική. Για τον απλούστατο λόγο ότι για να κερδίσει ένα κόμμα εκλογές δεν χρειάζεται μόνο τους αναποφάσιστους ψηφοφόρους τους οποίους προσεγγίζει με βάση τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων. Αλλά και τους παραδοσιακούς ψηφοφόρους του κόμματος οι οποίοι επιλέγουν με βάση ιδεολογικά κριτήρια. Με άλλα λόγια κάθε κόμμα που θέλει να κατακτήσει την εξουσία, χρειάζεται ένα μίγμα πολιτικής που να ικανοποιήσει τις προτιμήσεις τόσο των παραδοσιακών όσο και των αναποφάσιστων ψηφοφόρων του μεσαίου χώρου.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: